czwartek, 23 lutego 2023

8/52 Zabrze

 


Długo nie musiałem czekać na kolejną okazję do wyjazdu, który mógłbym zaliczyć, do swojego wyzwania, w którym chcę odwiedzić 52 miejscowości w 52 tygodnie, 2023 roku.
3 dni po biegu w Stoczku Łukowskim wspólnie z ekipą Fundacji Siedleckie Hospicjum Domowe dla Dzieci pojechaliśmy odwiedzić, jednego z naszych podopiecznych, w szpitalu w Zabrzu.
Takiej okazji nie mogłem przepuścić i chyba było to jedno z najszybszych zwiedzań od początku wyzwania.
W Zabrzu nie byłem nigdy a ze Śląskich miast byłem kiedyś tylko raz w Katowicach, i to tylko przejazdem, oraz Siemianowicach Śląskich, gdzie jeździłem kilka razy na testy maszyn, za czasów jeszcze pracy w piekarni.

Każdy kto chociaż raz przejeżdżał przez śląskie miasteczko na pewno zwrócił uwagę na stare robotnicze osiedla i poniemieckie kamienice. W Zabrzu jest ich mnóstwo.  Szaro,  smętnie, ponuro a jednak urokliwie. Nie da się koło niektórych budynków przejść po prostu obojętnie. Moją uwagę przykuł tutejszy dworzec kolejowy. Ten który możemy oglądać obecnie jest z 1964 roku. Jak wyczytałem w historii tego budynku, jest efektem rozbudowania poprzedniego ponad stuletniego dworca https://historia-zabrza.pl/dworzec-kolejowy-w-zabrzu-w-1899-r/


Ważnym miejscem dla każdego kto przyjedzie połazić po Zabrzu jest też na pewno zabytkowa jednak pięknie odnowiona, wieża ciśnień, do której dotrzemy Aleją Bohaterów Monte Cassino.

Na skwerze przed kościołem św.Anny   stoi pomnik braci górniczej a obok niego są też wyeksponowane elementy górniczych maszyn.


Biegając po Zabrzu napotkałem też ciekawy budynek. Czytając ciekawostki o Zabrzu dowiedziałem się że jest to również wieża ciśnień z tym że wszędzie w opisach ma przydomek eskapada.



Osobiście stwierdzam że czas który miałem na pobieganie po Zabrzu to zdecydowanie za mało. Warto tu przyjechać na cały dzień, a jeszcze lepiej dwa. Z pewnością odwiedzę to miasto jeszcze kiedyś bo nie zobaczyłem jeszcze wszystkiego. Górnicza sztolnia o nazwie Maciej, drewniany kościół św Jadwigi, oraz oczywiście stadion Górnika Zabrze to miejsca, które zechcę zobaczyć przy kolejnym pobycie w tym niesamowicie urokliwym śląskim mieście. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz