poniedziałek, 6 lutego 2023

5/52 Studzianka

 Ciężko mi policzyć który raz byłem w Studziance. Biegi w tej malutkiej miejscowości polubiłem na tyle że w 2020 roku postanowiłem wziąć udział w  Tatarskim Grand Prix organizowanym przez miejscowego społecznika, organizatora wielu imprez, człowieka o wielu pasjach Łukasza Wędę. Wspomniane Gran Prix składało się z pięciu biegów : piątki, dychy, piętnastki,  półmaratonu i maratonu. Mimo wypadku i przerwy w bieganiu udało się mimo wszystko ukończyć ten cykl biegów na drugim miejscu. Wsród sukcesów podczas udziału w biegach w tej miejscowości mam jeszcze zwycięstwo w bardzo znanej letniej Tatarskiej Piątce.

 Czytając wstęp napewno niektórzy zadają sobie pytanie skąd w nazwach biegu wzięło się miano biegu Tatarskiego.
Tu już trzeba zasięgnąć troszkę historii, bo właśnie  Studzianka od XVI wieku była osadą Tatarską.  Historia Tatarów w Studziance rozpoczyna się w 1679 roku kiedy to  król Jan III Sobieski powierzył ziemię rotmistrzowi Samuelowi Romanowskiemu .  Wkrótce potem powstał tutaj meczet który został spalony w 1915 prze wojska rosyjskie. W wielu historycznych artykułach dostępnych na internecie możemy o tym przeczytać a link do tego chyba najobszerniejszego przesyłam wam tutaj :  https://studzianka.eu/czytelnia/
 Podczas zwiedzania Studzianki można obejrzeć muzeum wsi Podlaskiej oraz zabytkowy cmentarz Tatarski  ( Mizar) z wieloma ciekawymi grobami.


Można też odwiedzić tutejsze miejsce zagłady Żydów, a dojazd do tych miejsc jest świetnie oznaczony.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz