wtorek, 18 kwietnia 2023

15/52 Mrozy

 Największą atrakcją turystyczną Mrozów jest Rezerwat Rudka Sanatoryjna, oraz szpital, który rozpoczęto budować w 1902 roku w pobliżu rezerwatu. W budynku tym od początku miesciło się  sanatorium a później również szpital dla osób chorych na płuca. W rezerwacie obecnie można zobaczyć kolejkę konną, która jest repliką tej sprzed blisko stu lat. Mrozy uzyskały prawa miejskie w 2014 roku. Odwiedzając Mrozy warto zobaczyć zabytkowy dworzec kolejowy.


Swoje niedzielne w biegu zwiedzanie rozpoczęłem właśnie od szpitala. Drogą asfaltową od strony wschodu, udałem się w stronę Mrozów. Przepięknie kwitnące zawilce, są na pewno dodatkowym plusem, aby odwiedzić to miasteczko właśnie na przełomie kwietnia i maja. Po niespełna trzech kilometrach biegu, dotarłem do torów oraz do wspomnianej kolejki.

Kilkaset metrów dalej na północ znajduje się również wspomniany już dworzec kolejowy.  Kilka minut straciłem tutaj na szukanie na mapach zabytkowego młyna wodnego w którym mieściła się kiedyś fabryka Gerlacha.  Niestety przebiegając dwa razy rzeczkę, która płynie przez Mrozy nie odnalazłem go. Wspomniana rzekczka na wszelkich mapach ma nazwę Rzeka i wpada gdzieś w okolicach Oleksina do Kostrzynia. Robiąc pętlę po mieście natrafiłem na olbrzymi i chyba również zabytkowy budynek szkoły.

Od niego ulicą Tartaczną wróciłem do torów i nimi do szpitala. Sam szpital pamiętam jeszcze jako bardzo stary budynek, kiedy odwiedzałem w nim babcię i ojca. Teraz trzeba przyznać po gruntownym remoncie, robi wrażenie.

Niestety bardzo mało jest o histori Mrozów na Wikipedii a i źródła internetowe nie podają nic ciekawego  oprócz tego co napisałem.






I jeszcze kilka cudownych zdjęć z rezerwatu no i tradycyjnie link strony o Mrozach.: 




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz