niedziela, 17 grudnia 2023

50/52 Kałuszyn

 Kałuszyn był w moim planie  jedną z tych lokalizacji z cyklu na tzw czarną godzinę, bo tak naprawdę byłem tu w stanie dotrzeć z domu w pół godziny. 

Niewielkie miasteczko leżące przy trasie krajowej dwójki,  które znałem do tej pory z perspektywy właśnie tej trasy. 

Wjeżdzając do Kałuszyna od strony Siedlec nie sposób nie zauważyć postumentów upamiętniający cmentarz żydowski i od tego miejsca postanowiłem zacząć zwiedzanie tego miasta. 



Jako że wycieczka odbywała się w sobotnie popołudnie a pochmurny dzień sprawiał wrażenie jakby za chwilę miał się skończyć, po kilku zdjęciach przejechaliśmy z żoną samochodem do centrum i tam rozpocząłem to biegowe zwiedzanie.

Samochód zostawiliśmy przy kościele, który jest zapewne jedną z wizytówek miasta. Pobudowany w latach 1889 - 1897. Wyświecony został w 1893 roku.



Tuż obok niego znajdziemy ciekawą figurę Jana Nepomucena a po przeciwnej stronie drogi ciekawy budynek wyglądający na dom parafialny lub plebania i figura Jezusa dźwigającego krzyż z 1913 roku.


Niestety nic więcej o nim nigdzie nie znalazłem. Pobiegłem na wschód w kierunku cmentarza zostawiając ryneczek na koniec. Po chwili dotarłem do drogi krajowej, która dzieli miasto na pół i siedziby OSP, której budynek również wygląda na zabytkowy i o jego historii też nic nie znalazłem w internetach. Tuż obok jednak jest pomnik Żołnierzy Wyklętych.


Kolejny kilometr to nic ciekawego jednak wracając w kierunku centrum natrafiłem na ulicy Wyzwolenia  ciekawy dom z 1905 roku a tuż obok niego starą kapliczkę. 


 Wracając do centrum skierowałem się pod pomnik złotego ułana. Został on zbudowany w 2014  roku dla upamiętnienia 75 rocznicy bitwy pod Kałuszynem. 



Po niespełna trzech kilometrach powróciłem pod kościół. Tak jak zaplanowałem na zakończenie zostawiłem sobie zwiedzanie rynku czyli placu Kilińskiego .  Możemy tu zobaczyć pomnik Bojowników o Niepodległość,oraz postument koziołka który został postawiony w 2011 roku i nawiązuje do herbu miasta.



Patrząc na południe po przeciwnej stronie drogi możemy zobaczyć jeszcze zabytkowy budynek poczty oraz budynek który w mapach Google opisany jest jako Oberża -dawne Koszary Królewskie. Po wojnie znajdował się tutaj ratusz.




Tradycyjnie już dla ciekawskich link: :https://lokalnyatrakcyjnyszlak.pl/przewodnik/miasto-i-gmina-kaluszyn/

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz