wtorek, 15 sierpnia 2023

31/52 Kutno

 


Kutno to jedno z najstarszych miast w Polsce mimo iż jego losy były bardzo potargane. W 1386 roku Kutno było już prywatnym miastem Szlacheckim. Zdegradowane w 1500 roku. Kolejna lokacja nastąpiła w 1504 i degradacja przed 1700 rokiem.W 1766 po raz kolejny Kutno uzyskało prawa miejskie. W czasie II Wojny światowej w mieście powstało getto a cały tutejszy węzeł kolejowy został zbombardowany. Z ciekawostek dowiedziałem się że podczas tych bombardowan nie ucierpiał dworzec kolejowy. Obecnie odnowiony jest według mnie wizytówką miasta.


Miasto ma niesamowitą historię i piękne stare budynki. Pałac Saski zbudowany w 1750 roku w którym w 1812 roku gościł Napoleon Bonaparte.

Ratusz miejski to budowla z 1845 roku w której obecnie mieści się Muzeum. W kolejnym pałacu Gierałaty mieści się obecnie Szkoła muzyczna. Do tego pałacu przylega przepiękny prawie 17 hektarowy park Wiosny Ludów z 1775 roku, który wcześniej był ogrodem dworskim.

Ciekawostką Kutna jest na pewno Stare Miasto stworzone z dwóch starego i nowego. Odwiedzając to miasto warto zobaczyć betonowy parking pod dreptakiem nowomiejskim, który mi osobiście niezbyt przypadł do gustu.

Kutno to miasto róż.  W mieście odbywa się systematycznie święto Róży.  Mieszkańcy w ten sposób upamiętniają największe w Polsce gospodarstwo które zostało założone w 1919 roku. W gospodarstwie tym wychodowano prawie 100 odmian tych kwiatów. Ciekawostką jak dla mnie jest  budynek zakładów zbożowych i prawie 100 letniego młyna, którego dach jak się dowiedziałem spłonął 22 lipca tego roku.




Oczywiście tradycyjnie podsyłam ciekawe linki o historii miasta :

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz