poniedziałek, 27 listopada 2023

47/52 Mińsk Mazowiecki

 Kolejne miasto,  które pojawia się na mojej mapie odwiedzonych lokalizacji to Mińsk Mazowiecki.  Jako że miasto znam w miarę przyzwoicie tuż przed przyjazdem tutaj zaplanowałem sobie trasę zwiedzania. I tak jako pierwszy na trasie pojawił się budynek Muzeum ziemi mińskiej znajdujący się niespełna 300 metrów na południe od stacji kolejowej. Jak możemy przeczytać w informacji opublikowanej na bramie wejściowej jest to willa z początku XX wieku w której mieszkał zasłużony dla Mińska Doktor Jan Hubert.  Jako drugi punkt na mojej liście zaplanowałem odwiedzenie pomnika przyrody zwanej Wszebora.


Jest to ponoć najstarsza sosna rosnąca w Polsce. Kolejne kroki zimowego zwiedzania skierowałem ulicą Siennicką w kierunku centrum. Po drodze jednak na chwilę zatrzymałem się przy pomniku 1 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego ,, Warszawa ''.


Na placu Stary Rynek znajduje się pomnik Jana z Gościańczyc, który jak mówi historia  był pierwszym właścicielem miasta, które otrzymało prawa miejskie w 1421 roku.

  Po przeciwnej stronie ulicy Warszawskiej znajduje się chyba jeden z najważniejszych zabytków Mińska, czyli neobarokowy kościół Narodzenia NMP z XVII wieku rozbudowany w latach 1908 -1912 .


Niestety obiegłem kościół do okoła i wbiegłem do parku z boku, dlatego przeoczyłem napis MIŃSK MAZOWIECKI, który znajduje się pomiędzy wspominam kościołem a pałacem Dernałowiczów.  Sam pałac to przepięknie odrestaurowany zabytek,  wielokrotnie przebudowywany a jego fundamenty sięgają być może nawet XVI wieku. W tej chwili  służy  jako Miejski Dom Kultury.



Obiegając park i pałac wróciłem na ulicę Warszawską robiąc jeszcze zdjęcie centrum. Po kolejnych 300 metrach biegu natrafiłem na kolejny zabytek, który zaproponował mi do zobaczenia kolega z Mińska, mianowicie ponad stu letni budynek poczty. 


Kolejne kilometry to ulicą warszawska i powrót w stronę dworca PKP a bardziej sąsiadującej z nim również zabytkowej wieży ciśnień.


Na zakończenie zostawiłem sobie jeszcze perełkę z początku XIX wieku, czyli Mariawicki Kosciół pw. również tak jak ten rzymskokatolicki, Narodzenia NMP.




Bywając w Mińsku pamiętam, że na ulicy Piłsudskiego, na chodniku po lewej stronie idąc od PKP w stronę centrum znajdwała się pamiątkowa płyta z informacją że w tym miejscu znajdowała się kiedyś synagoga. Niestety przez padający śnieg nie dałem rady jej odnaleźć.  Może kiedyś wam podrzucę to zdjęcie 😊

Zapętlając jeszcze trasę biegu natrafiłem na kolejne ciekawe budynki. Jak poinformował mnie wspomniany kolega budynek z napisem hotel był wcześniej sądem rejonowym. Ciekawość moją wzbudziła też drewniana zabudowa która przetrwała dziesiątki a może i setki lat.


https://www.minsk-maz.pl/744,zabytki

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz